Weer thuis vanuit Kenia - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ellen Giezen - WaarBenJij.nu Weer thuis vanuit Kenia - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ellen Giezen - WaarBenJij.nu

Weer thuis vanuit Kenia

Door: Ellen van der Giezen

Blijf op de hoogte en volg Ellen

28 Juli 2014 | Nederland, Nederland

Dag allen,

Inmiddels zijn wij weer thuis. De laatste week in de busch hadden we geen Internet. Het afscheid bij de kinderen van het voetbalproject (8 t/m 12 jaar) gaf ons alle drie wel een brok in de keel. Nog een hele mooie ingelijste foto gekregen en armbandjes met onze naam erop. Bij het afscheid van de mensen van het zitvolleybal was het juist lachen, gieren, brullen. Echt prettig gestoorde lui zitten er tussen. We hebben op onze laatste dag in Nakuru nog een school bezocht en mochten een aantal lessen in klas 5 volgen (net als Luc en Patrick allemaal 11-jarigen). Tijdens de pauze werden de mannen omsingeld door de kinderen die allemaal met hun wilden voetballen. Schuifelend werden de jongens de klas uitgeleid. We hebben alle 52 kinderen een potlood en gum gegeven en per tafel 2 puntenslijpers. Ook hebben we alle schriften er achter gelaten. Later zijn we nog weer terug gegaan met een Holland voetbal, want ze voetbalden er met zelfgemaakte voetballen. De kinderen hadden net pauze en zagen ons in het kantoor staan. Nieuwsgierig kwamen ze kijken en ik heb nog nooit zo'n gejuich gehoord toen ze zagen wat we langs hadden gebracht. Geweldig. Onze laatste week zijn we naar de Masai Mara, Lake Naivasha en Aberdare NP geweest. In de Masai Mara gnoes een oversteek zien maken door de rivier Mara, bijna een grote leeuw aangereden (hij bleef liggen maar had stiekem toch geplast zagen we), gieren een kadaver zien verscheuren en vrienden gemaakt met 2 leden van de Masaai, waarbij 1 even liet zien aan Luc en Patrick hoe het speerwerpen werkt (hij had al 3 leeuwen gedood in zijn leven). Bij Lake Naivasha sliepen we 2 nachten in eigen tenten en waren we de enigen die er kampeerden. Twee dagen lang hebben we dag en nacht een kampvuur moeten laten branden, want we zaten midden tussen de wilde dieren zoals zebra's, gnoes, apen en giraffes. Ook zaten er nijlpaarden in het meer die ons terrein op konden komen en de 2e nacht zat er een hyena in de buurt (we konden 'm goed horen 'huilen'), waardoor de rangers op het terrein extra waakzaam waren en nog een vuur vlakbij onze tenten maakten. Apen hebben de tent nog opengebeten van onze gids en er etensrestanten uit gejat. De gidsen vonden het minder geslaagd, maar Luc, Patrick en ik vonden deze plek geweldig! Vlakbij Lake Naivasha ligt Hell's gate NP en daar hebben we gefietst. Verder nog in een boot op het meer gezeten en gewandeld over Crescent Island, dat in het meer ligt. De nacht na ons avontuur bij Lake Naivasha lagen we ineens in een hele andere omgeving in de tent, namelijk midden tussen de theeplantages, nadat we Aberdare NP hadden bezocht. Afgelopen vrijdag zijn we nog naar een olifanten weeshuis bij Nairobi geweest en een giraffen center, om tot slot in een luxe safaritent te slapen en 's morgensvroeg naar het vliegveld te gaan voor de terugreis. We hebben 3 superweken gehad. Een hoop gezien en beleefd en veel nieuwe mensen leren kennen. We hebben 3 weken midden in de cultuur van de Kenianen gezeten, veel gesprekken gehad in Nakuru en in de laatste week bij alle kampvuren. Alle drie willen we zeker nog weer terug naar Kenia. Patrick heeft al een aantal NP's genoteerd waar hij de volgende keer graag naartoe wil n.a.v. de verhalen van onze gids Mike. Ik zal nog wat foto's toevoegen om een impressie te geven. Groetjes, Ellen

• 29 Juli 2014 - 10:44

Lieke (Projects Abroad Nederland):

Hallo Ellen, Luc en Patrick,

Wat een mooi avontuur nog na jullie project! Ik kan me goed voorstellen dat het afscheid zwaar was, ze zullen jullie zeker missen. Maar ook fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.

Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

• 30 Juli 2014 - 16:36

Erik En Ingrid:

Zit het avontuur er weer op. Leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan. Sommige gedeelten vond ik best spannend, ik weet niet of ik rustig in mijn tent had gezeten! Maar jullie zijn echter kanjers en de herinneringen gaan sowieso een leven lang mee :-)
    Tot gauw! xxxx

• 28 Augustus 2014 - 08:30

Tineke:

Hallo Ellen,

Het lijkt me een fantastische ervaring. Een die je nooit meer vergeet. Ik kan me voorstellen dat jullie nog een keer terug willen. Maar eh ......... wel spannend hoor met al die wilde dieren 's nachts zo dicht in de buurt van jullie tent.

Het zit er weer op. Maar de herinneringen zullen gelukkig blijven. Nu terug naar een heel andere maatschappij!

Hartelijke groet,

Tineke